Aktualności

03.03.2017

Młodzi Gniewni - Młodzieżowy Klub Filmowy

Uwielbiasz oglądać filmy i o nich dyskutować? Chcesz pisać o kinie, ale nie wiesz, czy robisz to dobrze?

Zostań członkiem Młodzieżowego Klubu Filmowego Filmoteki Narodowej i kina Iluzjon „Młodzi gniewni”!

Już od 7 marca zapraszamy do kina Iluzjon Filmoteki Narodowej na kontynuację cyklu „Młodzi gniewni”. Pokażemy filmy z nastoletnimi bohaterami w roli głównej, a dyskusje po każdym seansie poprowadzi publicystka popkulturowa, autorka vloga „Hashtag Warsztat” – Kaja Klimek. Zaczniemy od nominowanego do Oscara i Złotych Globów filmu „Mustang”, spotkamy się także z Kubą Czekajem – reżyserem „Baby Bump” – rewelacji festiwalu w Wenecji, dzieła w intrygującej formie ukazującego bolączki okresu dojrzewania.

„Zobaczyć” niekoniecznie oznacza „zrozumieć”. Dlatego dotychczasową formułę „Młodych gniewnych” rozszerzamy o warsztaty, podczas których Klubowicze będą bawić się kinem na różne sposoby – od zapoznania się z symboliką i tropami pomocnymi w czytaniu filmu, przez realizację wciągających vlogów i pisanie niesztampowych recenzji, po opanowanie trudnej sztuki przeprowadzania wywiadów. Zajęcia poprowadzą doświadczeni krytycy i dziennikarze filmowi.

Na spotkania „Młodych gniewnych” zapraszamy od 7 marca raz w miesiącu we wtorki o godzinie 18.00. Pierwsze warsztaty odbędą się 11 marca o godzinie 10.00.

Program cyklu:

7 marca - Mustang (Mustang)
reż. Deniz Gamze Ergüven, Francja/Niemcy/Turcja/Katar, 2015, 97

4 kwietnia - Zatrzymać (Keeper)
reż. Guillaume Senez, Belgia/Szwajcaria/Francja, 2015, 95’

9 maja - Baby Bump
reż. Kuba Czekaj, Polska, 2015, 90’ (po filmie spotkanie z reżyserem)

6 czerwca - Lato Sangaile (Sangailes vasara)
reż. Alante Kavaite, Litwa/Francja/Holandia, 2015, 88’

Młodzieżowy Klub Filmowy „Młodzi gniewni” oraz towarzyszące mu warsztaty odbywają się w ramach kampanii „Skrytykuj.pl” prowadzonej przez Filmotekę Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Partnerem wydarzenia jest Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży.

Cena biletu: 10 zł, karnet – 35zł (4 spotkania oraz pierwszeństwo w zapisach na warsztaty)

Warsztaty – wstęp wolny (czas trwania – 4h) Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc pod adresem mailowym - jradziszewska@fn.org.pl. Osoby zainteresowane warsztatami, które nie uczestniczyły w pierwszym spotkaniu klubu otrzymają potwierdzenie o swoim udziale po 7 marca.

O cyklu:


„Młodzi gniewni” – Młodzieżowy Klub Filmowy – Prowadzenie – Kaja Klimek

MKF „Młodzi gniewni” działa w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej od marca 2014 roku jako cykl spotkań organizowanych z myślą o młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Naszym pragnieniem było stworzenie propozycji atrakcyjnej dla nastoletnich kinomanów, zainteresowanych świadomym odbiorem sztuki filmowej i swobodną dyskusją o kinie. Program „Młodych gniewnych”, obejmujący głównie współczesne produkcje prezentowane na cenionych festiwalach, dobieramy, mając na uwadze zarówno niebanalne rozwiązania formalne prezentowanych filmów, jak i poruszaną w nich problematykę. W 2017 roku cykl poprowadzi publicystka popkulturowa Kaja Klimek, pisząca m.in. na łamach dwutygodnik.com, filmweb.pl, autorka YouTube'owego vloga „Hashtag Warsztat”.

Warsztaty krytyki filmowej

11 marca o godzinie 10.00 – Prowadzenie – Adam Kruk

Dobrą krytykę filmową wyróżnia kompetencja, wnikliwość, styl. Do napisania profesjonalnej recenzji potrzeba m.in. znajomości historii i teorii filmu czy opanowania warsztatu językowego. Uczestnicy poznają klasyfikacje i struktury tekstów krytycznych, dostaną instrumenty analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz narzędzia sprawnego, wnikliwego i zdyscyplinowanego językowo recenzowania filmów. Zajęcia o swobodnej formie, wykorzystującej metody nauczania poprzez gry przeplatane zdobywaniem wiedzy teoretycznej, stanowić będą syntetyczne wprowadzenie w świat filmu i zachętę do tworzenie własnych tekstów. Warsztaty poprowadzi filmoznawca i krytyk filmowy Adam Kruk, związany z takimi tytułami, jak „Kino”, „EKRANy”, dwutygodnik.com czy filmweb.pl.

 

06.02.2017

Zobacz, jak wygląda festiwal filmowy z perspektywy jurora! AKTUALIZACJA

Interesujesz się kinem niezależnym? Chcesz pojechać do Krakowa, aby oglądać filmy, dyskutować o nich, a także nagrodzić najciekawszą produkcję?

Weź udział w konkursie Filmoteki Narodowej i przeżyj niezwykłe doświadczenie na międzynarodowym festiwalu filmowym!

Podczas 10. edycji Festiwalu Netia Off Camera konkursowa sekcja „Wytyczanie drogi” już po raz piąty będzie oceniana przez Jury Młodych. Projektowi przyświeca jasna idea – chcemy zachęcić młodzież do świadomego oglądania filmów. Troje uczniów – spośród tych, którzy interesująco i przy pomocy rzeczowych argumentów wyrażą własne zdanie – zaprosimy do Krakowa, by wspólnie oglądać konkursowe filmy, rozmawiać o nich, a na koniec wyłonić zwycięzcę i wręczyć mu nagrodę w trakcie Gali Zamknięcia Festiwalu.

Aby zostać młodzieżowym jurorem, należy napisać recenzję bądź stworzyć wideorecenzję dowolnego filmu. Autorskie prace można publikować na stronie www.skrytykuj.pl do 20 marca 2017 roku włącznie (Decyzją organizatora wydłużony został okres nadsyłania prac). Ogłoszenie wyników nastąpi do 30 marca 2017 roku.

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz ostatniej klasy gimnazjum. Festiwal Netia Off Camera odbędzie się w dniach 28 kwietnia – 7 maja 2017 roku.

Koniecznie uważnie przeczytaj Regulamin!

Konkurs organizowany jest w ramach akcji „Skrytykuj.pl” przez Filmotekę Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Kontakt:

Agata Sotomska – koordynatorka projektu
Email: asotomska@fn.org.pl
Tel.: (22) 542 10 75

 

04.11.2016

Poznajcie laureatów "Skrytykuj!" i członków Jury Młodych

Maja Górczak, Piotr Kaliński, Agnieszka Nawara i Kornel Nocoń dołączą do Jury Młodych Festiwalu "Ale Kino!" w Poznaniu!

Poznajcie sylwetki laureatów konkursu „Skrytykuj!”:

Maja Górczak - uczennica maturalnej klasy V Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. Laureatka festiwali amatorskich: Albatrosy 2016, 9. Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Krótkich w Łodzi oraz zdobywczyni Grand Prix 14. Festiwalu Filmowego w Kochanowskim. W kinie poszukuje ciekawie opowiedzianych historii i szczerych emocji. Znajomi śmieją się, że ogląda filmy, w których nic się nie dzieje. Jej ulubionym twórcą jest Leos Carax. W przyszłości sama chce kręcić filmy pełnometrażowe.
Recenzję Mai dotyczącą filmu "Kochankowie na moście" przeczytacie TUTAJ.

Piotr Kaliński - uczeń trzeciej klasy II LO w Nysie. Miłośnik filmów, które prowokują do myślenia. Kino ceni przede wszystkim za to, że bliskie jest każdemu odbiorcy. Interesuje go poznawanie świata, co czyni na wiele sposobów. Chciałby zamieszkać na baobabie w Afryce lub w Nowej Zelandii i żeglować po świecie jako pirat-pacyfista. Na pokładzie, zamiast papugi, trzymałby Zielonego Słonia, bo w końcu w życiu - jak w kinie - wszystko jest możliwe!
Recenzję Piotra dotyczącą filmu "Zjednoczone stany miłości" przeczytacie TUTAJ.

Agnieszka Nawara - studentka pierwszego roku na Uniwersytecie Warszawskim. W kręgu jej zainteresowań znajduje się literatura - szczególnie ta współczesna, historia oraz kinematografia - zwłaszcza kino azjatyckie.
Recenzję Agnieszki dotyczącą filmu "Pluton" przeczytacie TUTAJ.



Kornel Nocoń - student pierwszego roku filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Urodzony w Zabrzu, gdzie ukończył III LO. Pisał dla zabrzańskiej gazety Teatralnik. Obecnie redaktor na portalu filmowym FDB.pl. Wolne chwile spędza w kinie lub na macie, trenując Yoshinkan Aikido (1 Dan EFYA).
Recenzję Kornela dotyczącą filmu "Nieodwracalne" przeczytacie TUTAJ.

 

04.11.2016

Polskie Kino? Nie mamy powodów do kompleksów

O polskich filmach, pracy jurora oraz filmie Kuby Czekaja „Baby Bump” rozmawiamy z Łucją Olszewską, Dagmarą Cioską i Czarkiem Orłowskim, laureatami konkursu Skrytykuj.pl, członkami Jury Młodych 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni.


PISF: Swoją nagrodę przyznaliście „Królewiczowi Olch”. W uzasadnieniu napisaliście m.in., że „film Kuby Czekaja zaskoczył Was niezwykłą świeżością, z jaką twórca podjął się zgłębiania niczym niezmierzonej młodzieńczej wyobraźni”.

Czarek Orłowski: To była trudna decyzja. Do drugiej w nocy siedzieliśmy i zastanawialiśmy się, który film powinniśmy nagrodzić. Ostatecznie wybieraliśmy spośród trzech tytułów.

Łucja Olszewska: Było kilka takich filmów, które jeszcze na etapie seansu wyeliminowaliśmy, nie potrafiąc znaleźć w nich nic godnego uwagi. Z kolei „Królewicz Olch” już na wstępie okazał się dla nas niezwykle ciekawy i to nie tylko pod względem formalnym. Jego struktura wydaje nam się być czymś nowym w polskim kinie. Jeżeli chodzi o mnie to widziałam poprzedni film Kuby Czekaja „Baby Bump”, który mnie zachwycił. „Królewicz Olch” również nie zawiódł moich oczekiwań. Cieszę się, że pojawił się taki twórca, bo wydaje mi się, że jest to bardzo interesujący i świeży głos w polskiej kinematografii.

Dagmara Cioska: Decyzję podjęliśmy na drodze kompromisu. Chcieliśmy przyznać dwie nagrody, ale nie udało nam się przekonać organizatorów. Jeżeli chodzi o „Królewicza Olch” nie jestem fanką surrealizmu, ale sam temat był w filmie ciekawie dotknięty. Najbardziej interesował mnie wątek dotyczący pytań filozoficznych, metafizyki. W dalszej kolejności zwróciłam uwagę na relacje między postaciami, psychologię. Oprócz tego film jest przyjemny wizualnie a ścieżka dźwiękowa idealnie do niego pasuje.

Wybraliście film o dojrzewaniu?

Łucja: Tak, ale analizujemy go wielopłaszczyznowo. Najbardziej podoba nam się to, że film Kuby Czekaja nie jest jednoznaczny i tak naprawdę każdy widz ma pewnego rodzaju zabawę, może doszukiwać się ukrytych znaczeń, jakichś symboli. Odczytujemy ten film szerzej niż tylko na płaszczyźnie dorastania.

Myślicie, że „Królewicz Olch” może się spotkać z dobrym przyjęciem wśród widzów?

Łucja: Mamy nadzieję, że tak.

Dagmara: Z tego co widzieliśmy na debacie większości młodym ludziom się on podobał.

Czarek: Młodym na pewno się spodoba. Myślę, że starszym spodoba się „Ostatnia Rodzina”, nad którą także się zastanawialiśmy przy wyborze laureata naszej nagrody.

Czego nauczyła Was praca jurora na festiwalu?

Czarek: Każdy z nas ma trochę inny gust. Praca jurora nauczyła mnie jak pracować i dochodzić do kompromisu w sytuacji odmienności zdań. Mamy takie doświadczenie, które związane jest z filmem „Sługi boże”. Nam ten film nie przypadł do gustu, a jednak po projekcji słyszeliśmy opinie części widzów, że jest on doskonały. Długo zastanawiałem się nad tym skąd moja opinia o tym filmie była tak skrajnie różna od tych zasłyszanych. Dzięki rozmowie z koleżankami z jury i pani Agacie Sotomskiej udało mi się rozwiać wiele wątpliwości, które miałem, a które dotyczyły tego tytułu. To dowodzi jak ważna jest rozmowa po filmach. Zresztą na festiwalu niezależnie od tego czy jesteś znany czy nie, czy jesteś doktorem czy uczniem każdy posługuje się tym samym językiem filmu i to jest wspaniałe. Dzięki tej przygodzie mieliśmy też okazję przekonać się, że mamy w polskim kinie coraz więcej tytułów, które prezentują nowsze spojrzenie i lepsze zrozumienie dla współczesnych ludzi i ich problemów.

Dagmara: Dzięki obecności na festiwalu mieliśmy okazję spotkać ludzi, którzy są ciekawi nawzajem swoich opinii. To była taka lekcja tolerancji, tego, że każdego należy wysłuchać, bo filmy można odbierać na różne sposoby.

Mieliście szansę spotkać się z jury konkursu głównego.

Dagmara: Tak, ale niestety nie ze wszystkimi. Podczas festiwalu harmonogram pracy jurorów jest niezwykle napięty, dlatego doceniamy, że chociaż część jurorów znalazła dla nas czas. Te spotkania zdecydowaliśmy się wykorzystać na zadanie pytań technicznych, które pomogłyby nam w naszej pracy jurorskiej.

Czarek: Przede wszystkim rozmawialiśmy o tym jak jurorzy sobie planują pracę, kiedy rozmawiają o filmach. Zauważyłem, że niektórzy np. rozmawiają podczas seansów, inni coś notują.

Łucja: Byliśmy ciekawi zdań zagranicznych członków jury i ich opinii o polskim kinie. Czego oni w polskim kinie szukają, co może już w nim odnaleźli.

A Wy co myślicie o polskim kinie?

Czarek: Myślę, że będziemy odnosić coraz większe sukcesy. Przykładem jest „Ostatnia Rodzina”, gdzie twórcy świetnie przenieśli na ekran całą złożoność bohaterów. Na szczególną uwagę zasługują koprodukcje z polskim udziałem. Te filmy stoją na wysokim poziomie. Myślę, że polskie kino idzie w dobrym kierunku.

Łucja: Jestem fanką polskiej klasyki, np. filmów Kawalerowicza, moim zdaniem są to obrazy, które wcale się nie dezawuują. Uważam, że również obecnie mamy wielu znakomitych twórców, którzy tworzą na terenie Polski i na całym świecie. Nie ma chyba powodów byśmy mieli kompleksy na tym tle, wręcz przeciwnie.

Dagmara: Jeżeli chodzi o mnie zdarza się, że stosuję inne kryteria przy ocenie filmów polskich i zagranicznych, chociaż staram się tego nie robić. Oglądając dwa dobre w mojej ocenie filmy: polski i zagraniczny, mam takie wrażenie, że bardziej doceniam ten polski film.
Czym kierujecie się przy wyborze filmu? Czy interesują Was jakieś konkretne tematy?

Dagmara: W Opolu, gdzie mieszkam nie ma wielu kin, więc oglądam to, co jest. Staram się chodzić na polskie filmy, może poza komediami romantycznymi. Jeżeli w kinach leci animacja to zwykle idę zobaczyć ją w kinie. Jeżeli chodzi o konkretne tematy to jednym z moich ulubionych filmów był „Kamper”. To jest niesamowicie szczery portret trzydziestolatków, świetnie zrobiony. Dla mnie ten film jest piękny dzięki prostocie a dotyka tematów nam bliskich, choć w naszym przypadku będziemy mieć z nimi do czynienia dopiero za jakieś 10 lat.

Czarek: Oglądając film, staram się wejść do przedstawionego świata, przeżyć go i po seansie przypominam sobie jakie emocje we mnie wywołał, dlatego przed seansem i w jego trakcie nie zastanawiam się nad obszarem, którego on dotyka.

Łucja: Nie wydaje mi się, że przy wyborze filmu kierujemy się konkretnym tematem. Natomiast w późniejszym odbiorze ważne jest to jak twórca podszedł do danego zagadnienia, jak go rozwinął, jak opowiedział nam tę historię. A można opowiadać o różnych rzeczach w różny sposób. Czasem zwykłe sytuacje mogą być przedstawione w sposób całkowicie niezwykły i na odwrót.

Macie jakieś rady dla osób, które chciałaby wziąć udział w kolejnej edycji konkursu Skrytykuj.pl?

Dagmara: Ja postawiłam na szczerość i mi się to opłaciło. W przypadku video eseju warto dobrze przemyśleć formę wypowiedzi, tak, by recenzja sama w sobie stała się krótkim filmem i nie zanudziła odbiorcy.

Czarek: Najważniejsze jest to, aby oglądać filmy wnikliwie, starać się dotrzeć do swoich emocji. Reszta przyjdzie sama.

Z Dagmarą Cioską, Łucją Olszewską i Czarkiem Orłowskim rozmawiała Magda Wylężałek.

(źródło: www.pisf.pl)

 

27.09.2016

Statuetka "Skrytykuj!" dla "Królewicza Olch"!

23 września 2016 odbyła się uroczystość rozdania nagród tzw. Młodej Gali 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Swoje wyróźnienie przyznało m.in. Jury Młodych.

Nagroda Jury Młodych

Nagroda Jury Młodych przyznawana przez laureatów konkursu "Skrytykuj!" organizowanego przez Filmotekę Narodową przy wsparciu PISF trafiła do Kuby Czekaja za film „Królewicz Olch”. „Nagradzamy film, który okazał się dla nas nie tylko ciekawy pod względem formalnym, ale również zaskoczył nas niezwykłą świeżością, z jaką twórca podjął się zgłębiania niczym niezmierzonej młodzieńczej wyobraźni.” – uzasadniło swą decyzję jury w składzie: Dagmara Cioska, Łucja Olszewska i Cezary Orłowski.   


Rozmowę z laureatem można obejrzeć poniżej.




(fot. Marcin Kułakowski, PISF)

 

14.09.2016

Skrytykuj.pl partnerem Festiwalu Kamera Akcja!

W naszych konkursach czekają na Was karnety blogera na Festiwal odbywający się w Łodzi w dniach 6-9 października.

W programie 7. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja znalazły się zarówno inspirujące warsztaty, jak i pokazy blisko 50 filmów docenionych przez krytyków na najważniejszych festiwalach.

Organizatorzy pamiętają o tych, którzy stawiają pierwsze kroki w krytyce filmowej. Specjalnie dla nich przygotowane zostały warsztaty m.in. „Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach?” z Jagodą Murczyńską, „Krytyk mówi: dykcja” z filmoznawczynią i logopedką Pauliną Orzeszyną-Pabiś. Odbędą się również zajęcia z analizy i interpretacji filmu oraz tworzenia recenzji.

Po raz pierwszy w Polsce na 7. Festiwalu Kamera Akcja odbędą się warsztaty z tworzenia wideo-eseju, które poprowadzą Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński. Zajęciom towarzyszyć będzie także sekcja filmowa prezentująca nowatorską formę krytyki filmowej wykorzystującą technikę found footage.

Widzowie będą mieli okazję spotkać się z twórcami filmu „Kamper” – Łukaszem Grzegorzkiem, reżyserem i Natalią Grzegorzek, producentką, którzy podczas case study opowiedzą o sile twórczego tandemu oraz o tym, jak wytworzyli niepowtarzalną energię na planie filmowym we własnym mieszkaniu.

Premierowo zobaczymy m.in. „Aloys” w reż. Tobiasa Nölle, „Creative Control” w reż. Benjamina Dickinsona, „Belgicę” w reż. Felixa van Groengingen, „Interruption” w reż. Yorgosa Zoisa. W ramach nowego cyklu – spojrzenie krytyka na aktorów – odbędzie się przegląd filmów z Gretą Gerwig. Tegorocznym bohaterem bloku „Filmoznawca-filmowiec” będzie Wojciech Smarzowski.

Wśród gości tegorocznej edycji festiwalu są m.in. Tomasz Raczek, Michał Oleszczyk, Michał Walkiewicz, Łukasz Maciejewski. Tradycyjnie podczas Festiwalu obędzie się rywalizacja w trzech kategoriach konkursowych: Konkurs Etiud i Animacji, Konkurs „Krytyk mówi” oraz Konkurs „Krytyk pisze”. Projekcje filmowe, warsztaty, panele dyskusyjne i spotkania będą się odbywać w kompleksie przy Łąkowej 29 – Kinie 3D Wytwórnia oraz w Kinie Szkoły Filmowej przy Targowej 61/63.

Szczegóły na stronie: www.kameraakcja.com.pl

Wchodźcie na
https://www.facebook.com/filmsienieurwal/ i śledźcie pytania konkursowe, które dla Was przygotowaliśmy. Do wygrania karnety blogera na cały festiwal!

 
Strona: przejdź

Partnerzy